J u l i u s z K o s s a k
(1824-1899)
Malarz i rysownik, znakomity akwarelista, wspaniały ilustrator staropolskich
scen historycznych i rodzajowych, współtwórca narodowego kierunku w malarstwie
polskim, oddającym wiernie polską rzeczywistość i polską przeszłość. Protoplasta
rodu mistrzów malarstwa historyczno-batalistycznego, najlepszych malarzy koni
oraz scen wojskowych i rodzajowych (Wojciech Kossak, Jerzy Kossak, Leon Kossak
i Karol Kossak), a także dynastii pisarek i poetek (Zofia Kossak
Szczucka-Szatkowska, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Magdalena Samozwaniec).
Juliusz Kossak urodził się 29 października 1824 r.w Wiśniczu Nowym k. Bochni.
Zamiłowanie artysty do rysunku ujawniło się już w okresie nauki w gimnazjum
Ojców Bazylianów we Lwowie, dokąd przenieśli się Kossakowie. Młody Juliusz
rysował karykaturalne portreciki kolegów i nauczycieli oraz scenki rodzajowe.
Następnie naukę gimnazjalną kontynuował w Stanisławowie oraz w Buczaczu.
Podjął studia na wydziale prawa Uniwersytetu Lwowskiego, a jednocześnie
rozwijał swoje zainteresowanie malarstwem prowadząc "studia artystyczne"
na własną rękę i w dość nietypowy sposób. Rysował w pracowniach szkolnych,
w akademiach, gipsowe lub żywe modele, przebywał w miejskiej rzeźni,
gdzie ze skalpelem w ręku, zgłębiał tajniki budowy anatomicznej zwierząt.
Kontynuował edukację artystyczną, uczęszczając na lekcje rysunku do
Jana Maszkowskiego, jedynego wówczas lwowskiego malarza i rysownika.
Kolejnym etapem rozwoju artystycznego Juliusza Kossaka były liczne pobytyw
pałacach i majątkach ziemskich Galicji, Podola, Ukrainy, na polowaniach
i konnych przejażdżkach, w stajniach i na pastwiskach. Obserwująci szkicując
obyczaje i codzienne życie szlachty, doskonalił swój talent artystyczny.
Malował i rysował sceny historyczne, rodzajowe, polowania i wyścigi, jarmarki
i wesela, portrety konne, a także sceny z dziejów dawnej Rzeczypospolitej
oraz walk powstańczych o niepodległość kraju. Toteż sztuka artysty odegrała
ważną rolę w kształtowaniu i umacnianiu ducha narodowego Polaków pod zaborami.
Juliusza Kossaka cechowało ogromne zamiłowanie do koni, które były głównymi
"bohaterami" jego obrazów.
![[Woźnica warszawski, 1863]](gfx/juliusz-woznica.jpg) |
![[Głowa konia, 1855]](gfx/juliusz-glowa_konia.jpg) |
![[Odpoczynek, 1881]](gfx/juliusz-odpoczynek.jpg) |
Woźnica warszawski, 1863 |
Głowa konia, 1855 |
Odpoczynek, 1881 |
![[Wierny towarzysz, 1871]](gfx/juliusz-towarzysz.jpg) |
![[Masztelarz z parą koni, 1850-1860]](gfx/juliusz-masztalerz.jpg) |
![[Jeździec, 1864]](gfx/juliusz-jezdziec.jpg) |
Wierny towarzysz, 1871 |
Masztelarz z parą koni, 1850-1860 |
Jeździec, 1864 |
Mecenasi Kossaka, późniejsi protektorzy jego dojrzałej twórczości,
należeli do najznakomitszych
rodów magnackichi szlacheckich takich
jak Dzieduszyccy, a przede wszystkim hr. Kazimierz z Niesłuchowa
i hr. Juliusz z Jarczowiec, właściciel jednej z najokazalszych stadnin koni
czystej krwi arabskiej na świecie. Oni właśnie otworzyli Juliuszowi wrota swych
pałaców i luksusowych stajni, umożliwili zawarcie wiele ciekawychi oryginalnych
znajomości, pokazali codzienne życie magnaterii pełne polskich obyczajów
i drobnych dziwactw (hr. Juliusz Dzieduszycki np. trzymał swoje araby
w stajni sąsiadującej z... salonem, w której ściany pokryte były kryształowymi
lustrami, a podłogi kobiercami perskimi).
![[Dzieduszycki i inni]](gfx/juliusz-dzieduszycki.jpg) |
![[Autokarykatura artysty, 1852]](gfx/juliusz-autokarykatura.jpg) |
Dzieduszycki i inni |
Autokarykatura artysty, 1852 |
![[Dzieduszycki]](gfx/juliusz-dzieduszycki2.jpg) |
![[Ekonom]](gfx/juliusz-ekonom.jpg) |
![[Autokarykatura Juliusza Kossaka, 1894]](gfx/juliusz-autokarykatura2.jpg) |
![[Autokarykatura Juliusza Kossaka, 1894]](gfx/juliusz-autokarykatura3.jpg) |
Dzieduszycki |
Ekonom |
|
Autokarykatura Juliusza Kossaka, 1894 |
![[Czterej przyjaciele, 1852]](gfx/juliusz-przyjaciele.jpg) |
![[Balety]](gfx/juliusz-balety.jpg) |
Czterej przyjaciele, 1852 |
Balety |
Chłonąc to malownicze życie, artysta próbował je utrwalać w swoich obrazach.
Do najlepszych prac z tego okresu należą m.in. Dojeżdżacz z psami,
Koń w stajni (1844), Stadnina Dunin-Borkowskiego (1846)
oraz Skrzynecki ze sztabem i Chłopicki pod Grochowem (1850).
W roku 1848 Juliusz Kossak zamanifestował swoją patriotyczną
postawę uczestnicząc w wydarzeniach Wiosny Ludów we Lwowie. Rok 1851
to czas wyjazdu artysty do Petersburga, gdzie po raz pierwszy miał
możność poznania arcydzieł światowego malarstwa, zgromadzonych
w rosyjskich kolekcjach. Jego uwagę przyciągnęło przede wszystkim
barokowe malarstwo batalistyczne oraz sceny myśliwskie. Kolejne
jego podróże do Wiednia i na Węgry, odcisnęły na jego twórczości
niezapomniane piętno a odkryty wówczas nowy świat sztuki, silnie
zaznaczył się w całym późniejszym malarstwie Juliusza.
Po powrocie do kraju artysta osiadł w Warszawie. Tam przyłączył się do
grupy młodych i postępowych artystów, zgromadzonych wokół warszawskiej
Szkoły Sztuk Pięknychi wszedł w kręgi arystokratycznej bohemy.
Borykając się z trudną sytuacją finansową, podjął pracę w zakładzie
fotograficznym Józefa Giwartowskiego, trudniąc się retuszowaniem
fotografii. Próbował także swoich sił w nowej dziedzinie, ilustrując
Pieśń o ziemi naszej Wincentego Pola. Ponadto artysta podjął
pierwszą poważniejszą próbę w dziedzinie malarstwa historycznego:
na zamówienie rodziny Potockich namalował Śmierć Stefana
Potockiego pod Żółtymi Wodami (1854).
Obraz ten zaznaczył koniec okresu młodzieńczego artysty.
![[Zofia z Gałczyńskich Kossakowa, fot. 1860]](gfx/juliusz-zofia_galczynska.jpg) |
Zofia z Gałczyńskich Kossakowa, fot. 1860 |
W 1855 r. Juliusz Kossak poślubił Zofię Gałczyńską, córkę kujawskiego
ziemianina i wraz z żoną wyjechał do Paryża, gdzie pozostawał przez pięć lat.
Studia w Paryżu wywarły bardzo korzystny wpływ na jego twórczość artystyczną:
pobierał lekcje u słynnego batalisty Horacego Verneta, często odwiedzał
muzea paryskie, próbując kopiować niektóre motywy, co znacznie wzbogaciło
jego warsztat malarski. Zawsze jednak pozostał wierny własnemu stylowi
i malował tematy polskie. Powstały wówczas obrazy należące do czołowych
dzieł artysty m. in. Mohort prezentujący stadninę ks. Józefowi (1855),
Przeprawa przez Dniestr (1856), Kazimierz hr. Łubieński
z córką Emilią konno (1856). Dotychczasowe dzieła wykonywane były akwarelą,
ulubioną techniką Juliusza, ale w Paryżu po raz pierwszy zaczął malować
farbą olejną. Jednym z najlepszych dzieł wykonanych w tej technice jest
druga wersja Mohorta z 1885 r.
![[Portret konny Łubieńskich, ok.1856]](gfx/juliusz-lubienscy.jpg) |
![[Mohort prezentujący stadninę księciu Józefowi Poniatowskiemu, 1858]](gfx/juliusz-mohort.jpg) |
![[Stadnina, 1891]](gfx/juliusz-stadnina.jpg) |
Portret konny Łubieńskich, ok.1856 |
Mohort prezentujący stadninę księciu Józefowi Poniatowskiemu, 1858 |
Stadnina, 1891 |
![[Przeprawa rotmistrza pancernego przez Dniestr, 1856]](gfx/juliusz-przeprawa.jpg) |
![[Polowanie na saniach, 1869]](gfx/juliusz-polowanie.jpg) |
Przeprawa rotmistrza pancernego przez Dniestr, 1856 |
Polowanie na saniach, 1869 |
W Paryżu w noc sylwestrową 1857/58 r. Juliusz Kossak został ojcem bliźniaków,
z których jeden - Wojciech w przyszłości stał się znakomitym kontynuatorem tradycji malarskiej.
![[Zofia z dziećmi: Stefanem, Zofią i Jadwigą]](gfx/juliusz-zofiazdziecmi.jpg) |
![[Zofia z synami: Wojciechem i Tadeuszem]](gfx/juliusz-zofiazsynami.jpg) |
Zofia z dziećmi: Stefanem, Zofią i Jadwigą, 1867 |
Zofia z synami: Wojciechem i Tadeuszem, 1876 |
Z końcem 1860 r. Kossakowie powrócili do Warszawy. Tam Juliusz podjął pracę
jako kierownik artystyczny i szef drzeworytni w "Tygodniku Ilustrowanym",
którego strony zapełniał swymi rysunkami. Współpracował także z "Przyjacielem dzieci"
oraz "Kłosami". Rysował również popularne scenki obyczajowe z życia ówczesnej Warszawy,
aktorów w ich ciekawszych rolach czy karykatury polityczne. Ponadto Kossak kształcił
w zakresie rysunku drzeworytników pisma i podjął pedagogiczne obowiązki w żeńskiej szkole
rysunkowej hr. Marii Łubieńskiej.
![[Czarownica (Karykatura hr. Łubieńskiej), 1852]](gfx/juliusz-czarownica.jpg) |
Czarownica (Karykatura hr. Łubieńskiej), 1852 |
Zdając sobie sprawę z faktu, iż działalność ilustratorska ujemnie wpływa
na jego twórczość malarską, Juliusz wyjechał do Wiednia, a potem do Monachium.
Tam w gronie polskich malarzy malował w pracowni Franza Adama. Z tego okresu
pochodzą jego znakomite obrazy o dominujących tendencjach realistycznych
m. in.: Atak ułanów Rodakowskiego pod Custozzą, Jarmark koński pod Warszawą,
Mohort prezentuje stadninę.
W 1869 r., Kossakowie podjęli decyzję o przeprowadzce na stałe do Krakowa.
Decyzja ta spowodowana była nasilającą się w stolicy rusyfikacją oraz chęcią
zapewnienia dzieciom polskich szkół, a artyście możności swobodnego malowania
obrazów o treści historycznie polskiej. W Krakowie zakupili Kossakowie dworek
zwany Wygodą, a później Kossakówką. Artysta włączył się aktywnie w nurt życia
kulturalnego, m. in. wspierał inicjatywę założenia Muzeum Narodowego,
dla którego w 1886 r. namalował znakomity obraz Stadnina na Podolu, który
zapoczątkował muzealną kolekcję prac artysty. Od 1880 r. pełnił dożywotnio
funkcję prezesa Koła Artystyczno-Literackiego. W 1890 r. został uhonorowany
medalem Franciszka Józefaz okazji 40-lecia pracy artystycznej.
Odbywał wówczas wiele podróży głównie po wschodniej i południowej Galicji,
Podolu, po raz kolejny wyjechał do Monachium.
Okres krakowski, trwający ok. trzydzieści lat, obfitowałw znakomite dzieła
Kossaka utrzymane na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Z okazji pobytu
cesarza Franciszka Józefa w Galicji powstała na zamówienie seria 20 obrazów
ilustrujących to wydarzenie, ofiarowana potem cesarzowi. Juliusz Kossak
był autorem sześciu akwarel z tej serii. Namalował także cykl obrazów
z okazji 200. rocznicy wiktorii wiedeńskiej oraz serię fredrowską
składającą się z 12 akwarel, a wykonaną na zamówienie rodziny Fredrów.
Juliusz Kossak malował także rysunki do szeregu wydawnictw z zakresu
literatury, historii i krajoznawstwa. Ilustrował ponadto wielkie
dzieła literackie jak poemat Rok myśliwca Wincentego Pola
(rodzaj myśliwskiego kalendarza) (1882), a który potem ukazał
się w wydaniu luksusowym. Wykonał cykl dwunastu akwarel do
Ogniem i mieczem Sienkiewicza, 12 ilustracji do mickiewiczowskiego
Konrada Wallenroda, Grażyny oraz Ballad i romansów.
![[Helena w ucieczce, 1886]](gfx/juliusz-helena.jpg) |
![[Przygoda w drodze do Łubniów, 1855]](gfx/juliusz-przygoda.jpg) |
![[Zagłoba z małymi Skrzetuskimi, 1885]](gfx/juliusz-zagloba.jpg) |
Helena w ucieczce, 1886 |
Przygoda w drodze do Łubniów, 1885 |
Zagłoba z małymi Skrzetuskimi, 1885 |
![[Kmicic z Oleńką na kuligu, 1855]](gfx/juliusz-kmicic.jpg) |
![[Skrzetuski przed królem w Toporowie, 1886]](gfx/juliusz-skrzetuski.jpg) |
![[Pojedynek Wołodyjowskiego z Bohunem, 1886]](gfx/juliusz-pojedynek.jpg) |
![[Napad Bohuna na Kurcewiczów, 1885]](gfx/juliusz-napad.jpg) |
Kmicic z Oleńką na kuligu, 1855 |
Skrzetuski przed królem w Toporowie, 1886 |
Pojedynek Wołodyjowskiego z Bohunem, 1886 |
Napad Bohuna na Kurcewiczów, 1885 |
![[Basia i Azya, 1888]](gfx/juliusz-basia.jpg) |
![[Kmicicowa kompania, 1885]](gfx/juliusz-kompania.jpg) |
![[Skrzetuski i Podbipięta, 1884]](gfx/juliusz-podbipieta.jpg) |
Basia i Azya, 1888 |
Kmicicowa kompania, 1885 |
Skrzetuski i Podbipięta, 1884 |
"Rok Myśliwca"
Rok myśliwca Wincentego Pola napisany w r. 1854 to
rodzaj myśliwskiego kalendarza, a zarazem dzieło przyrodoznawcze
zawierające wyczerpujący opis zmieniających się w ciągu roku zjawisk
natury i obrazu nieba. Juliusz Kossak wykonał dwanaście rysunków ilustrujących
opisy aury, roślinności, zachowania poszczególnych gatunków zwierząt oraz zwyczajów
i prawideł myśliwskich charakterystycznych dla każdego miesiąca roku. W pracy
tej wykorzystał swą doskonałą znajomość przyrody, zdolność odczuwania
i zapamiętywania bogactwa jej form i zjawisk, a także własne doświadczenia
łowieckie nabyte w magnackichi szlacheckich dworach. Prace Kossaka przyjęły
ostateczny kształt dzięki talentowi drzeworytników, którzy przy przenoszeniu
rysunków na klocek, a następnie rytowaniu potrafili zachować ich wysoki
artyzm przejawiający się w różnorodności kreski, wirtuozerii w oddaniu ruchu
oraz nastroju tchnącego umiłowaniem rodzimego pejzażu i swojskiego
– szlacheckiego i ludowego obyczaju.
![[Litografia wg. rys. Juliusza Kossaka]](gfx/juliusz-litografia.jpg) |
W ostatniej dekadzie życia Juliusza Kossaka dostrzec można pewne wyczerpanie
inwencji twórczej artysty, powodujące obniżanie poziomu przez powtarzanie tych
samych tematów i motywów. Krytykowano go za to masowe powielanie oraz pośpiech,
spowodowany koniecznością zarobkowania. Wzrosło natomiast zainteresowanie Kossaka
podkrakowskim ludem wiejskim i jego barwnym folklorem. Odzwierciedleniem tego było
powstanie wielu obrazów wesel krakowskich, scen z robót w polu i jarmarków.
Nie oznacza to jednak, że Kossaka nie stać już było na wartościową twórczość.
Powstały takżei ambitne kompozycje historyczne jak: Pieśń Legionów "Jeszcze Polska
nie zginęła" (1893), cykl bitewny Gniewoszów Pod Suczawą, Chocimiem, Smoleńskiem,
Kircholmem, Zborowem (1892-96), a także starannie wypracowany Wjazd Jana III do Wiednia (1897). |
Litografia wg. rys. Juliusza Kossaka |
![[Rok myśliwca - styczeń]](gfx/juliusz-gniewosz.jpg) |
![[Rok myśliwca - luty]](gfx/juliusz-sobieski.jpg) |
![[Wjazd Księcia Józefa do Krakowa, 1881]](gfx/juliusz-jozef.jpg) |
![[ Odsiecz Smoleńska, 1882]](gfx/juliusz-smolensk.jpg) |
Krzysztof Gniewosz ginący w obronie chorągwi pod Chocimiem, 1892 |
Wjazd Jana III Sobieskiego do Wiednia, 1883 |
Wjazd Księcia Józefa do Krakowa, 1881 |
Odsiecz Smoleńska, 1882 |
Juliusz Kossak prezentował swoje prace także szerszej publiczności.
Debiut wystawienniczy przypada na rok 1847 we Lwowie. Swoją twórczość
prezentował także w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych
oraz warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawiał również w
warszawskich salonach A. Krywulta oraz J. Ungara. Prezentacje zagraniczne
jego twórczości odbywały się w Paryżu, Dreźnie, Wiedniu i Berlinie.
Juliusz Kossak zmarł w Kossakówce 3 lutego 1899 r. Jak napisał
Stanisław Tomkowicz "W historii malarstwa polskiego Juliusz Kossak
zajmować będzie zawsze miejsce bardzo zaszczytne".
![[Portret Juliusza Kossaka ofiarowany rodzinie w dniu pogrzebu artysty, 1899 Leon Wyczółkowski]](gfx/juliusz-portret.jpg) |
Portret Juliusza Kossaka ofiarowany rodzinie w dniu pogrzebu artysty,
1899 Leon Wyczółkowski |
Dziadzio
Dziadzio siedział w pracowni przed sztalugą, palił cygaro,
brał pędzel do ust, namyślał się długo,
strząsał jedwabny popiół w popielniczkę starą.
Rozrabiał na palecie soki fijołkowe,
deszczówkę pomieszaną z zielenią wiosenną
i mleko migdałowe z sjenną.
Ślad ołówka wycierał kawałkami chleba,
a po kobalt przez okno sięgał aż do nieba.
Malował rozrzewnieniem i słońcem
siwki, grzywki, kopytka tańczące i lśniące,
oczy pełniejsze ognia od oczu Hiszpanek
i zady roztęczone jak bańki mydlane,
jak grupy grzybków barwne miasteczka i chaty,
i łąki, i dziedziców jak sumy wąsatych.
A za fotelem dziadzi kiwając się stał
mądry Zydek Immergliick albo Himmelblau,
inni czyhali we drzwiach, a inni w ogrodzie
aż słodko śpiący skończy swój sen o pogodzie.
Dziadzio z tomu Wachlarz
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, wnuczka
|